top of page
Foto van schrijverYves Beernaert

Dag 37: 13 juni 2022: BURGOS, bezoek aan het oude centrum, casco historico

Bijgewerkt op: 29 dec. 2022

Het was weer een speciale dag . In feite zijn het allemaal speciale dagen, maar ook allemaal boeiende dagen. Je ziet veel, je ontmoet veel fijne mensen, je hoort veel en je voelt veel. En je leert veel. Dankzij de reis en de ontmoeting met andere culturen en mensen kan je ontzaglijk veel bijleren zelfs al ben je al 76 jaar. Ik hou heel veel contact met Magda. Dat is super belangrijk, zeker als je alleen reist. De meesten pelgrims zijn met twee of in groep op stap of met de fiets. Magda, de kinderen en kleinkinderen zijn mijn noodzakelijke levenslijn met de thuisbasis. Mijn schoonbroer en schoonzus, Litje en John zijn ook twee belangrijke contacten en dagelijks stuur ik hen wat extra foto’s op. Zijzelf zijn op dit ogenblik op reis in Italië en Frankrijk en delen met mij ook het moois dat ze daar zien. We genieten van elkaars reizen. Toch hou ik ervan om alleen te fietsen (of te stappen). Een echte fietser zou zich waarschijnlijk ergeren aan een (oude) medereiziger die niet zo snel vooruit gaat en om de haverklap wil stoppen om iets te bekijken. Ik weet dat Magda mij elk moment kan volgen en dat doet ze ook dankzij de Findmykid app die Moses op mijn telefoon heeft gezet. Onlangs zei ze me “Yves je hebt een omweg gemaakt om aan je hotelleke te geraken in Viana, je bent er niet recht naar toegereden”. Natuurlijk niet, want dat is steil omhoog en dan ben ik pompaf. Ik neem de zigzagweg met haarspeldbochten die geleidelijk aan naar boven gaat. Je moet jezelf en je batterij ook niet zo maar leegrijden.


Vandaag bezoek ik een deel van de casco historico van Burgos grondig. Er is zoveel te zien in deze stad dat je wel een keuze moet maken. Wat ik ook schrijf, ik doe de stad onrecht aan met deze korte samenvatting. Ik heb de laatste 12 maanden voor mijn pelgrimstochten alle bezoeken grondig voorbereid, alles opgezocht van Vézelay tot en met Santiago de Compostela. Het resultaat is een gids in A4 formaat van 414 bladzijden waarin , denk ik, praktisch elke kerk en ook elke retabel van elke kerk beschreven staat. Daarnaast heb ik de laatste vijf jaren gewerkt aan een Gids van de christelijke symboliek , de iconografie en de iconologie op de wegen naar Santiago de Compostela. Nog een werk van 270 A4 bladzijden dat ik nog altijd verder aanvul. Ik heb er veel dagen en weken of maanden in gestoken maar ik weet wat ik wil zien . Ik heb wel al vast gesteld dat ik niet de tijd heb om alles te zien omdat mijn programma te beladen is. We zien wel. misschien krijg ik nog later eens een kans.


Burgos: een mooie stad met veel groen zoals de paseos (l), parken in de buurt van de Santa Maria kathedraal (m) en een groene Sint Jakob voor de ingang van het Museo de la Evolución Humana, (het Museum van de menselijke evolutie) (r)

Koning Alfonso III de Grote van León heroverde Burgos midden van de 9de eeuw tijdens de reconquista op de Moslims en bouwde er verschillende kastelen om het christendom te verdedigen. Geleidelijk aan wist hij zijn gebied uit te breiden. De regio werd Castilië genoemd, afgeleid van het Latijnse castella of streek met veel kastelen. Rond het jaar 880 wordt Burgos gesticht en het wordt later de hoofdstad van Castilië.

In de 11de eeuw werd de stad de zetel van het rooms-katholieke bisdom Burgos en de hoofdstad van het koninkrijk Castilië. Burgos was een belangrijke stopplaats voor pelgrims op de Camino Francès, de Franse Weg, de populairste weg naar Santiago de Compostela. De stad was tevens een handelscentrum tussen de Golf van Biskaje in het noorden en het zuiden met o.a. Sevilla en Granada. De abdij van Santa María la Real de las Huelgas Reales in Burgos werd al gesticht in 1180. In 1200 wordt de eerste brug over de Arlanzón rivier gelegd voor de pelgrims naar Santiago de Compostella. Kort daarop wordt er begonnen met de bouw van de Santa Maria kathedraal. Na 1250 nemen de rijke kooplui geleidelijk aan de plaats in van het kapittel van de kathedraal als de belangrijkste grondeigenaars. Deze kooplui stuurden hun zonen naar Engeland en Vlaanderen om ervaring op te doen in de overzeese handel: Erasmus studenten avant la lettre... In 1345 vestigde Alfonso XI een direct koninklijk bewind over Burgos via zestien benoemde mannen. De stad verwerft in 1494 het monopolie voor de export van wol, vandaar de vele banden met Vlaanderen. In 1495 ontvangen de katholieke koningen Ferdinand en Isabella, Columbus, de ontdekker van Amerika, in de Casa del Cordon, na zijn tweede ontdekkingsreis.


Burgos is het toneel geweest van vele oorlogen: de Moren tegen de Moren tijdens de reconquista die duurde van 711 tot 1492, de strijd tussen León en Navarra en tussen Castilië en Aragon. In 1808 lopen Napoleontische troepen Burgos onder de voet. Vijf jaar later veroveren de Britten onder Wellington (de overwinnaar in Waterloo) de stad. In 1936, tijdens de Spaanse Burgeroorlog, vestigt de Caudillo Franco, de dictator, zijn voorlopige regering in Burgos.


Burgos heeft een groot aantal kerken, kloosters, en andere historische civiele gebouwen dit is het bewijs van het belang dat deze stad had tijdens de middeleeuwen en de moderne tijd. Je vindt er overblijfselen van de romaanse kunst, veel gotische en renaissance kunst maar ook barok enz. Je vindt er bijv. de oudste glas-in-loodramen in Spanje. De meeste en de mooiste glasramen zullen we in de kathedraal van Leon zien.


Wat meer over de Santa Maria Catedral Basilica Metropolitana de BURGOS. De romaanse kathedraal uit de 11de eeuw werd afgebroken omdat men er in de 13de en begin 14de eeuw een Frans gotische kathedraal wilde bouwen. In de 15de eeuw werden de opengewerkte spitsen op de torens van de voorgevel gezet en later in de 16de -eeuwse herbouwde men de ingestorte zeer uitgewerkte vieringtoren, de cimborrio en bouwde men tevens de toren van de kapel van de Condestable (de2de belangrijkste man na de koning). In de 18de eeuw bouwde men nog de sacristie en enkele kapellen en verwijderde men (spijtig genoeg) de gotische beelden van de westgevel; ze waren fel verweerd maar ook vooral omdat de gotiek niet meer in de mode was. De kalksteen van de kathedraal kwam van de nabijgelegen stad Hontoria de la Cantera. Steen moet van dichtbij komen om de prijs te drukken van het vervoer. Binnen is de versiering in verschillende stijlen: vooral gotiek, renaissance en barok.


Buiten aan de zuidkant is er het gotische Sarmental portaal, dat je gebruikt als toerist om binnen te gaan, met het iimpaan met Christus en de vier evangelisten elk aan een schrijftafel vergezeld van hun symbool: de mens, de os, de leeuw en de adelaar. Onderaan een band met met 1é kleine beelden van de apostelen. Aan de noordkant heb je het gotische Coronería-portaal met het laatste oordeel en de grote beelden van de apostelen uit de 13de eeuw. Aan de binnenkant van deze deur staat de gouden trap of de Escalera dorada van Diëgo de Siloë. Aan de noord-oostelijke kant de Pellejería-gevel (geschonken door de pels- en bonthandelaars), met renaissance invloeden uit de 16de eeuw. Deze deur komt uit an de voet van de gouden trap omdat er een niveau verschil is van 8 m tussen de Noord- en Zuid kant van de kathedraal.


Kathedraal Santa Maria Burgos: NO kant , het renaissance Pellejería-gevel (l), twee gotische portalen: N kant het Coroneria portaal met het laatste oordeel (m), Z kant , Het Sarmental portaal (r) met Christus en rond hem de 4 evangelisten en hun symbolen, de tetramorf ; onderaan de rij van 12 kleine apostelen


In de kathedraal vindt men werken van buitengewone kunstenaars zoals de architecten en beeldhouwers van de familie van Juan de Colonia, de architect Juan de Vallejo, de beeldhouwers/architecten Gil de Siloé (Antwerpenaar), zijn zoon Diego en vele anderen. Gil de siloé werkte in opdracht van koningin Isabella van Castilië o.a. in de Cartuja de Miraflores om er het praalgraf te maken voor haar ouders, Juan II van Castilia en Isabella van Portugal.


De meest gekende kapel in de kathedraal is de 15de-eeuwse Capilla del Condestable, een uniek ensemble. De Condestable was in Spanje de 2de belangrijkste persoon van het koninkrijk na de koning. De kapel heette in feite de Capilla de la Purificación de la Virgen, een ritueel voor de zuivering van een vrouw die juist bevallen was. Het is een sterk staaltje van laat-gotische en renaissance kunst uitgevoerd onder leiding van Simon de Colonia. Een mooie kapel is ook die links vooraan in het schip, met het retabel van Sint Anna met de unieke en prachtige boom van Jesse. in het midden zie je de ontmoeting tussen Anna en haar man Joachim.

Aan de noordzijde van de kathedraal bevindt zich aan de binnenkant de escalera dorada of gouden trap uit de renaissancetijd ook van Gil de Siloé. In de kooromgang, aan de achterkant van het koor (trasaltae), zie je vijf unieke gebeeldhouwde stenen reliëfs met het lijdensverhaal van Christus enz. van Felipe de Vigarny de Bourgondiër


Kathedraal Burgos: escalera dorado van Diëgo Siloé (l), kapel van de Condestable (onderkoning) met carrara marmeren praalgraf

van Pedro Fernández de Velasco en Mencía de Mendoza y Figueroaster (m) en het 8 hoekige stergewelf van deze kapel


Je hebt in de kerk kruisbooggewelven maar ook veel stergewelven en zelfs koepelgewelven. Het grafmonument van El Cid Campeado en zijn echtgenote Doña Jimena bevindt zich onder het koepelgewelf aan de viering van het transept. In 1955 werd er ook een ruiterstandbeeld van El Cid, met getrokken zwaard, vlak bij de San Pablobrug over de Arlanzon rivier geplaatst. De koffer van El Cid bevindt zich tegen wand in de doorgang van de kathedraal naar de kapittelzaal.



Kapel van sint Anna van Juan en Simon de Colonia met Retabel van Sint Anna met boom van Jesse van Gil de Silo¨z (l), Trascoro: reliëf met lijdensverhaal van Christus van Felipe de Vigarny (m); de koorstoelen en zicht naar de westkant van de kathedraal (r)


Er is een prachtig koor met koorstoelen voor de monniken. Je ziet er ook veel beeldhouwwerken in steen of hout en ook veel praalgraven waaronder gisants. Zoals in veel Spaanse kerken zijn er veel retabels in verschillende vormen en rond verschillende thema’s of heiligen. Neem ook de tijd om de unieke glasramen en het Spaans ijzersmeedwerk te bewonderen. Je kan ook een bezoek brengen aan de kloostergangen en de cryptes die omgebouwd zijn tot een museum van ongelooflijke rijkdom. Ik blijf geregeld gewoon zitten in een kerk, kijk wat er rond mij gebeurt en probeer vast te stellen wat op mij het meeste indruk maakt en waarom. Soms loop ik dan terug naar iets om het nog eens te bekijken.


Kathedraal Burgos: het pelgrimsbeeld naast de kathedraal (l), , de dubbele kloostergang (m) en ijzersmeedwerk (r) dat Capilla de Condestable afsluit van trascoro met reliëfs van Felipe de Vigarny


De 15e-eeuwse San Nicolas kerk is vlakbij en daar zie je het retabel toegewijd aan San Nicolas met het fameuze wiel der engelen dat in steen vervaardigd is. Ook een prachtig halfrond schilderij van het laatste oordeel (Vlaams-Spaans).


Burgos: San Nicolas, schilderij van het laatste oordeel, detail van het rad der engelen


Tenslotte de San Gil Abad gotische kerk met 3 prachtige retabels: Het retabel van de geboorte van Christus, dat van de Goede Morgen (Buena Mañana) en dat van de drie koningen. Alle drie zijn ze van "onze"vlaming" Gil de Siloé. Daarnaast zijn er nog zwarte pizarra leistenen praalgraven zoals het Sepulcro de Francisco Garcia de Burgos y Catalina Polanco en van Fernando de Castro de la Hoz y Juana García de Castro (l). Hin handen zijn van albast. Daarnaast nog heel veel mooie beelden en praalgraven. Mijn voorkeur gaat naar het retabel van de geboorte van Jezus. Mar ze zijn allemaal een weelde voor het oog.


Neem vooral al ook de tijd in Burgos om rond te wandelen in de mooie oude stad, de straatjes, de parken, de Plaza Mayor en de paseos. Dit vooral na 18 uur als in de zomer de grootste warmte voorbij is. Leer eens te siësten tijdens de grote warmte. Je kan in Burgos overal heerlijk eten en drinken en gewoon genieten. Je zal er ook veel pelgrims zien die naar Santiago trekken. Vlakbij de kathedraal is er de albergue de peregrinos waar je rond de middag de pelgrims ziet aanschuiven in de hoop dat ze een plaats kunnen bemachtigen om er te overnachten voor een spotprijs.

Burgos: Plaza mayor (l), file bij de pelgrimsherberg (m), standbeeld van El Cid aan de san Pablo brug (r)


In Burgos is er veel te zien. Aan de rand van de stad Burgos heb je enerzijds het cisterciënser klooster van Santa María la Real de las Huelgas , van 12de en 13de eeuw. Het werd uitgebouwd tot een funerair pantheon, niet alleen voor koningen maar ook voor vele edelen. Anderzijds heb je ook de Cartuxa de Miraflores, het kartuiserklooster van Miraflores, een voorbeeld van laat-gotische kunst met zijn hoofdretabel en het unieke praalgraf van Juan II en Isabel van Portugal van o.a. de kunstenaar Gil de Siloé. Maar daar ga ik morgen naartoe en ik vertel er wat over in mijn volgende bijdrage voor de blog.

27 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page